Hvorfor et brugerinvolveringsredskab?

Brugerinvolvering er et fokusområde i DEFACTUM, hvor brugere (borgere, patienter, pårørende) er primære interessenter i brug og udvikling af velfærdsydelser. Bidrag fra brugere er nødvendige for at øge relevans og kvalitet af DEFACTUMs vidensproduktion og en hensigtsmæssig udvikling og tilrettelæggelse af ydelser.

For at understøtte, at brugerinvolvering bliver en del naturlig del af forsknings- og udviklingsopgaver har DEFACTUM, med inspiration fra ViBiS, Involve (England) og Center of Exellence for Rehabilitation Medicine (Holland) udarbejdet en guide til brugerinvolvering.

Brugerinvolveringsguide og -matrix

Guiden er et redskab, der kan hjælpe til at afklare, hvor og hvordan brugerinvolvering kan tænkes ind i et projekt. Det kan fungere som ramme til at tage stilling til, afgrænse og dokumentere brugerinvolvering i projektet. Guiden benyttes til dialog om den eller de roller, brugere kan varetage i projektet, og den viser, hvordan brugere kan varetage forskellige roller i forskellige faser af projektet. Roller og funktioner aftales i samarbejde med og efter ønske fra brugeren og i forhold til relevans i projektets forskellige faser. Brugere kan udfordre forskeres/konsulenters gængse tilgange og bidrage med nye indsigter til problemløsning og/eller fornyelse.

Den første del er en kort beskrivelse af de forskellige roller og funktioner brugere kan indtage. Det er en taksonomi af tilgange til brugerinvolvering i forskning og udviklingsopgaver og et redskab, der kan hjælpe til at træffe velargumenterede valg til at afklare, hvilke typer af roller brugere kan indtage, mens forskere og konsulenter også kan anvende den til en drøftelse af brugerinvolvering ved ansøgninger og ved opstart af forsknings- og udviklingsprojekter

Den anden del er en matrix som kan anvendes til løbende dialog om brugerinvolvering gennem alle projektets faser

Hvordan bruges brugerinvolveringsmatrixen?

Brugerinvolveringsmatrix har to akser: en vertikal akse, som inddeler et projekt i faser, og en horisontal akse, som skitserer de tre eksempler på brugerroller, som alle kan indgå i de forskellige faser af et forsknings- eller udviklingsprojekt. En bruger kan skifte rolle undervejs, både efter eget ønske eller i forhold til projektets status og forløb. Mellem disse to akser er der beskrevet en række eksempler på opgaver, brugeren kan have i projektfaserne. Eksemplerne er hverken udtømmende eller fastlåst til den kasse, eksemplet er præsenteret i.

Brugerroller og opgaveeksempler er projektlederens guide til at afklare brugerinvolvering i et kommende projekt.

Brugerinvolveringsmatrixen anvendes til dialog med relevante brugere og i projektgruppen, og i brugerinvolveringsmatrix - skabelon noteres hvordan og på hvilke måder, brugeren inddrages i projektet. Det er op til projektgruppen og relevante brugere at skitsere roller og opgaver i projektet.